Här nedan hittar ni en statusrapport om aSTRa WEB efter helgens serverflytt.
Tyvärr har flytten av aSTRa WEB inte gått så smidigt som vi hoppades och en del problem har uppstått.
Självklart jobbar vi på att lösa detta som inte fungerar så fort vi bara kan och vi kommer att uppdatera er så snart vi kan. Vi kommer även att löpande ge statusuppdateringar på vårt Hjälpcenter.
Nuvarande kända buggar (2022-10-14 08:39)
- Felmeddelande om Tekniskt fel i kassan vid genomförande av köp. Detta felet kan även uppkomma på andra ställen i aSTRa WEB, då man sparar, uppdaterar eller tar bort och visar sig då som en timeout; en potentiell lösning är utlagd men felsökning gällande orsaken pågår fortfarande.
- Ruta om obetald faktura kommer upp trots att fakturan är betald (detta är en bugg som återkommit). Problemet är tillfälligt löst och vi jobbar på en permanent lösning.
- Kassan kraschar, om man startar om den så fungerar den oftast igen.
Det är många som hör av sig till oss angående att e-postutskick inte längre fungerar från aSTRa WEB, speciellt om man använder en hotmail-adress i sina inställningar. Det är inte ett problem som uppstått pga serverflytten utan har med ändringar hos e-postleverantören att göra. Läs gärna här för mer information om det problemet.
Löst:
- LÖST: Rapporterna fungerar inte, tänk på att x/z-rapporten, närvarorapporten och utbildningskorten också är drabbade. Problemet är inte helt löst dock kan rapporterna vara sporadiskt tillgängliga redan nu.
- LÖST: Ruta om obetald faktura kommer upp trots att fakturan är betald.
- LÖST: Publicera schema fungerar inte
- LÖST: Vid bokningar som av någon anledning inte kan genomföras, pga krockar med andra bokningar, kreditbegränsning på elev etc. så visas samma felmeddelande utan att förklara vad som är fel.
- LÖST: e-handelsköp kan ha fått status Avbrutet trots att betalning gjorts.
- LÖST: koppling mellan artiklar som säljs på e-handeln och str-artikeln var borta.
- LÖST: Lägga till ny utbildning på elev, fungerar nu men systemet är väldigt långsamt när man gör det.
- LÖST: Problem att logga in i kassan
- LÖST: SMS-utskick, meddelandetjänsten är uppe igen och det som låg och väntade skickas nu ut.
- LÖST: E-handeln fungerar inte, det går inte att göra köp i e-handeln
Kommentarer
16 kommentarer
Hej,
Vore uppskattat med ett ärligt uttalande om vad det är som händer och hur lång tid ni estimerar att det kommer ta tills ni har kommit tillrätta med problemen och systemet fungerar som det ska igen.
Branschen ligger ju inte på topp just nu, så det var ju inte ett sådant problem vi behöver just nu!
/Annelie
Hej
Vi har sedan vi blev varse problem konstant jobbar med dem och försökt uppdatera här med information så fort vi löst något av problemen eller när vi blir varse ytterligare problem.
Självklart vill även vi att alla problemen ska lösas så fort som möjligt.
Det går fortfarande inte att logga in i kassan fast det står att problemet ska vara löst.
Lasse
Hej Lasse, hör gärna av dig till helpdesk så att vi kan få klarhet i va felet hos just dig ligger i och om det felet du upplever drabbar andra så att vi kan informera om det på bred front :).
Det funkar för oss iallafall.
Hej STR,
När det är en planerad större åtgärd som gått snett, och det berör alla som använder sig av systemet, så önskar vi drabbade också ta del av pågående åtgärder i realtid. Förstår att det kan vara svårt att beräkna när det kan tänkas vara klart.. men uppdatering vad som gjorts vad som lösts hade varit att önska.
Det står högst upp i tråden vad jag kan se. Uppdaterad senast 15.15 idag.
Ja tack Markus, jag ser det. meddelandet dessförinnan var från igår...
Ok, då förstår jag vad du menar med önskan om mer frekvent uppdatering. Håller med dig i det.
Hej
Tack för era synpunkter. Det är svårt att rapportera något när inget har hänt, men om det hjälper er så ska jag försöka meddela även det.
Visst jobbar de som kan åtgärda felen, dygnet runt nu, för att allt ska fungera igen?
Det står att e-handeln fungerar, men det har varit problem idag. E-handeln hänger sig vid "Köp" igen. Alla dessa försök syns inte i orderstatistiken.
Sedan igår fick vi fler "misslyckade köp" igen samt ett par avbrutna köp som ändå blivit debiterade (utan att kunden har fått någon tid eller bokningsbekräftelse).
Hej Anneli, ja alla som kan här jobbar stenhårt för att reda ut problemen.
Om det står här ovan att vi rättat ett fel men att just hos er så fungerar det inte så hör gärna av er till helpdesk så att de kan reda ut om det finns fler problem som vi inte identifierat så att vi kan åtgärda det också.
Hejsan.
Det har efterfrågats mer detaljerad information tillsammans med estimeringar i denna tråden, vi har skapat upp en detaljerad statusrapport som ger er mer teknisk information kring varje fel men också en del övergripande info kring bakgrund och arbetssätt.
Statusrapport efter serverflytt i helgen (Detaljerad) – STR Hjälpcenter
Tack för den detaljerade statusrapporten! Mycket uppskattat.
Hej STR,
Efter helgen så har vi många kunder som har haft problem med att betala via e-handeln, vilket vi inte haft under serverbytet... hur ser progressen ut?
Vänligen Angela
Hej Angela, vi har inte fått in någon felanmälan på något allmänt fel på e-handeln så hör gärna av dig till Helpdesk så att de kan undersöka om det är ett fel som finns hos dig eller om det gäller alla.
Tack på förhand.
logga in för att lämna en kommentar.