För att kunna skicka e-post från programmet behöver du ställa in de uppgifter som du har fått från din e-postleverantör för utgående e-post.
När du fyllt i uppgifterna kan du skicka mail om elevreskontra, kommande bokningar, påminnelser eller e-post till kunderna.
De inställningarna du måste göra för att e-postfunktionen ska fungera är:
- Epost-adress. Detta är din skolas e-postadress. Mail som kunden besvarar kommer att komma till denna adress. (tänk på att vissa e-postleverantörer inte godkänner annan avsändare än den egna adressen)
- Smtp server. Smtp-servern är den server som skall skicka ut e-posten från aSTRa WEB till kunden. Uppgiften får du från din e-postleverantör.
- Smtp port. Smtp port är den port e-posten skickas genom. Även denna uppgiften får du från din
e-postleverantör. - Använd SSL. SSL (Secure Sockets Layer) är en teknik som används för att kryptera trafiken mellan en hemsida på en webbserver och en besökare från en webbläsare. Vissa e-postleverantörer använder sig av den för att skydda sina användare. Din e-postleverantör kan berätta om just de använder det.
- Användarnamn. Detta är det kontonamn som du använder för att logga in till ditt mail konto och ansluta till e-post servern. Uppgiften får du från din e-postleverantör.
- Lösenord. Om man anger ett användarnamn måste man även ange ett lösenord. Uppgiften får du från din e-postleverantör.
De inställningar du kan välja att göra. är:
- Visningsnamn. Fyll i vilken avsändare du vill att det ska stå på e-postmeddelandet sin du skickar från aSTRa WEB. Denna text/namn kommer att visas i kundens e-postprogram som avsändaradress.
- Ämne. Om du anger Ämne här kommer det att vara standardämne när man skickar e-post. Detta går att ändra för varje mail du skickar. Tänk på att om du inte skrivit något här och glömmer skriva ett ämne på e-posten som du skicka så kommer det skickas helt utan ämne.
- Signatur. Om du anger Signatur kommer det att tillföras alla mail som skickas. Uppgifterna kommer stå längst ner på mailet. Oftast brukar detta vara företagets namn och kontaktuppgifter.
- Meddelandebegränsning. Här ställer du in begränsningar i hur många e-post som får skickas och hur snabbt de skickas. Detta används för att din e-post inte ska bli klassad som spam. Det är därför viktigt att inte skicka för många e-post på för kort tid.
- Bokningsbekräftelser. Här aktiverar du om du vill att eleverna ska få bokningsbekräftelser via e-post. Dessa bokningsbekräftelser skickas till eleven
När du är klar klicka på Spara, för att spara uppgifterna.
Kommentarer
0 kommentarer
logga in för att lämna en kommentar.