I orderlistan för e-handeln kan man se att alla ordrar har en status.
De ordrar som har status Misslyckad är det bra om man regelbundet ser över och vid behov hanterar. Ordrar som får status Misslyckad är sådana som något tekniskt gått fel på, dvs kunden har försökt handla men det har hänt något som gjort att ett fel har inträffat. Det kan vara allt från felaktiga inställningar i aSTRa WEB till tappad uppkoppling i köptillfället.
För att få reda på om och vad man behöver göra med dessa ordar så dubbelklicka man på dem och väljer fliken Logg.
Här letar man sig fram till felet. Ibland behövs lite detektivarbete, men i exemplet ovan kan jag gissa att felet i just detta fallet har med Nets att göra. Därför fortsätter jag och kollar om eleven är bokad, om betalningen kommit in till Nets och kanske ringer upp kunden för att kontrollera med denne så att den är med på noterna och fortfarande vill ha sin bokning.
Misslyckade ordrar kan bero på olika saker så det är viktigt att först undersöka vad som hänt, och därefter manuellt lösa problemet med just den ordern. Misslyckade ordrar kommer att uppstå lite då och då, men det ska inte ske ofta. Om det gör det så kontakta Helpdesk.
När man undersökt och löst problemet i aSTRa WEB och med sin kund, klickar man på knappen hantera manuellt, som man hittar längst ner till höger i ordern.
Där fyller man i vad man gjort med ordern och klickar på spara. Ordern byter nu status till Manuellt hanterad i orderlistan. Nu vet man att den ordern är hanterad.
Kommentarer
0 kommentarer
logga in för att lämna en kommentar.