När en kund gör ett köp på e-handeln och inte sen tidigare är inlagd i aSTRa WEB så
skapas den upp som kund. Om kunden redan finns i aSTRa WEB så läggs köpet istället in
på den kundposten. I aSTRa WEB kan vi identifiera kunder på två olika sätt, med
personnummer och med e-postadress. Dessa måste stämma överens i aSTRa WEB och på
e-handelsköpet för att aSTRa WEB ska kunna avgöra om kunden redan finns eller inte.
I Nets betallösning används inte personnummer (valfritt att ange) därför används epostadressen för att hitta betalaren i aSTRa WEB. Om betalaren lägger in en annan epostadress i sin betalning kommer alltså inte systemet att kunna avgöra att detta är en
redan existerande kund och lägga in en ny kundpost.
Elever som kopplas till produkterna anges alltid med personnummer och om det
personnumret redan finns i systemet skapas alltså inte någon ny kund på dessa. Alla nya
poster som skapas för elever innehåller alltid personnummer. (Elev=kund som är bokad
eller har fått en utbildning aktiverad)
Kommentarer
0 kommentarer
logga in för att lämna en kommentar.