Detta är en guide för hur man gör en retur i kassan på ett köp av produkt eller debitering av lektion mot betalmedlen kontant och kort (och eventuella egna betalmedel). Om du vill kan du testa kassan i övningsläge, hur det fungerar kan du läsa om i artikeln Övningsläge i kassan
Man kan göra retur på två sätt i kassan. Antingen använder man sig av kvittoretur (se rubriken Returnera ett kvitto) eller så kan man direkt i kassan använda sig av retur, här kallad Retur av artikel. Retur av artikel använder man sig när man skall returnera enstaka artiklar eller udda varor och kvittoreturen använder man när man vill returnera samtliga artiklar på ett visst kvitto, dvs vända ett helt köp.
Retur av artikel
För att använda denna funktion, så startar man med kassan i grundläget (ingen pågående försäljning). Man väljer kontantkund, eller den befintliga kunden som man ska göra returen på. Därefter klickar man på Retur-knappen i menyraden i kassan, i den rutan som är längst till höger och har namnet Kvitto.
Texten RETUR syns nu ovanförrutan för artikelsök. För att indikera att denna inslagningen i kassan kommer behandlas som en retur. Allt man lägger till i rutan försäljningsrader, kommer nu att få ett negativt värde, vilket gör att man kommer att göra en återbetalning till kund.
Sök fram de varor/tjänster som ska returneras, och lägg därefter till de betalmedel som kunden ska få tillbaka pengarna på. Beloppet skall vara negativt, returer blir ju ett minus i skolans kassa. När man är klar, klickar man på Spara Kvitto, för att genomföra återbetalningen.
Tänk på att returer av kvarvarande lektionssaldo hanteras separat, för mer information om hur man gör en retur av lektionssaldo se guiden som heter Retur av lektionssaldo.
Returnera ett kvitto
Ibland, kan man råka slå fel i kassan, eller så kommer en kund in och vill returnera ett köp denne gjort tidigare. Man kan då använda sig av funktionen att returnera ett gammalt kvitto, för att underlätta alla transaktioner, så att det blir rätt. Man kan söka upp gamla kvitton, för att dels göra returer på dem, men även för att ev. skriva ut kvittokopia eller bara för att se vad man sålt, och hur det kvittot såg ut.
Klicka på knappen Sök (under Kvitto), så får man upp en dialogruta, där man kan söka på gamla kvitton. Man kan söka på kvittonr, datum eller kund (förnamn eller efternamn). Om man söker på datum, så anger man det med ÅÅMMDD. Om man inte anger något, och bara klickar sök, så listas alla kvitto som man gjort i kassan. Kvittonummer hittar man enklast på kundens reskontra i aSTRa WEB.
Genom att klicka på det kvittot man vill se i listan till vänster, så visas kvittot i sin helhet, som det såg ut vid försäljningstillfället i det högra fältet. När man valt kvitto tänds två knappar nedanför det högra fältet; Returnera och Skriv ut kopia.
Genom att klicka på Returnera kvitto, vänder man alla transaktionerna så att det blir ett motsatt kvitto. När man klickar på knappen, öppnas kvitto upp i kassan, med omvända värden och betalsätt. Man har nu en möjlighet, att eventuellt lägga till eller ta bort artiklar, som man inte vill returnera. Man kan även ändra betalsättet till det betalsätt som man vill återbetala till.
När man är klar, klickar man på Spara Kvitto, så genomförs returen.
Tänk på att returer av kvarvarande lektionssaldo hanteras separat. (Se Retur av lektionssaldo)
Returnera Debiterade bokningar
Om man debiterat en bokning som man sen vill ångra debiteringen på måste man alltid leta upp kvittot för den debiteringen. Kvittonummer för just den debiteringen hittar man lättast på kundens reskontra. Leta upp rätt kvitto och följ samma instruktioner som ovan. Tänk på att eleven fortfarande måste vara bokad på den tiden som du vill returnera debiteringen för.
Exempel på kvitton
Så här ser returkvitto ut, första exemplet är en retur av en artikel och andra är en retur av en bokning genom en retur av ett kvitto:
Kommentarer
0 kommentarer
logga in för att lämna en kommentar.