För skapa en tydlighet och tillgänglighet för kunden (privatpersoner) har vi tagit fram exempel på mall med tillhörande kommentarer som innehåller både köpvillkor och avtalsvillkor i samma dokument. Detta syftar till att kunden ska få förutsättningarna innan de ingår avtal med företaget.
Tänk att villkoren ska vara tillgängliga för kunden, även efter att de accepterat avtalet/köpet/villkoren. Större delen av texterna är anpassade så att du uppfyller exempelvis de flesta av punkterna i distansavtalslagen. Rådet är att inte göra större justeringar i dessa texter. En del av STR:s medlemskrav inryms även i dokumentet.
Vi rekommenderar att man utöver att lägga in köpvillkoren i e-handeln även gör de tillgängliga i sidfoten eller som menyval så att en kund kan ta del av dem innan de ingår avtalet.
- Konsumentverkets information om informationskrav vid distansavtal kan du ta del här.
- STR:s praxis angående ersättning och återbetalning vid till exempel avbeställning hittar du här.
- Vill du läsa mer om vad som gäller för att ingå avtal med en kund? Läs mer här.
Hur gör jag inne i Optima?
I Optima kan du lägga in dina köpvillkor genom att gå till Inställningar/Nya elevcentralen. Här använder du rutorna som heter Villkor vid beställning från Nya elevcentralen på stroptima.se eller bokningskalender på Optimaweb (e-handeln) och Fullständiga bokningsvillkor.
Det du skriver i den första rutan syns på varje artikel och det som skrivs i den andra rutan kan eleven läsa innan de kan logga in i e-handeln eller registrera sitt köp. Dessa vilken finns även som en länk i sidfoten på Elevcentralen.
Du kan läsa mer här hur du kan skicka ut avtalsvillkor till kunden för påskrift här: Optima: Digital signering
Kommentarer
0 kommentarer
logga in för att lämna en kommentar.