I Optima finns flera olika sätt att lägga in referenser eller kommentarer på en faktura. Alla olika referenssätt kommer med på de olika typerna av faktura (här kan du läsa mer om olika fakturatyper: Fakturering i Optima)
Kommentar på enskilld faktura
På varje enskilld faktura så kan du lägga in en kommentar. Det gör du när du skapar fakturan i rutan som heter Kommentar i faktura-dialogen. Kommentaren kommer alltid med även om du ställt in en av de andra referenstyperna.
Du kan även ha en förskriven text som automatisk kommer med på alla fakturor du skapar. Texten kan redigeras innan du skickar iväg sin faktura och kan vara olika för de olika typerna av faktura. Denna förinställda text skriver du in under Inställningar/Fakturering.
Referens på företag
Du kan lägga in en referens på företagets kundkort. Den skriver du i fältet Kontaktperson. Detta kommer på fakturan att läggas vid rubriken Er ref:.
Om du inte har någon annan referens inskriven på de Avtal på företaget som du fakturerar från så kommer denna att användas.
Referens på avtal
På varje avtal som finns på företaget så kan du också ställa in kontaktperson och referens. Av dessa så är det det som skrivs i rutan referens som änvänds vid rubriken Er ref: på fakturan.
Referens på eleven
När ett företag ska faktureras via en elev så har man också möjlighet att ändra den referens som finns för varje elev. Detta görs på elevkortet.
När eleven är kopplad till ett företag och avtal så kan du fylla i vad du vill ska stå som referens på elevens artikelrader. Som standardtext står elevens namn.
Kommentarer
0 kommentarer
logga in för att lämna en kommentar.