Här nedan listar vi några saker som är bra för gymnasieskolor att tänka på när de börjar använda Optima
Uppföljningslistor kan användas för att hålla rätt på klasser
Om man i Optima vill samla elever i tex en klass eller en grupp kan man med fördel använda funktionen Uppföljningslistor. I en uppföljningslista kan man välja att tex skicka e-post till hela listan.
Artikel för värdekod för tillgång till Körkortsboken
För att kunna ge era elever tillgång till Körkortsboken så måste ni aktivera den/de standardartiklar som finns för att "sälja" dessa. Ni sätter pris på artikeln till 0kr, era elever ska ju inte betala för dem. (Även momssats 25% och kontonummer, tex 3010 måste sättas, detta påverkar ju inte er eftersom ni inte tar ut ekonomisk information från Optima med inställningen är obligatorisk i systemet).
Ni skickar en värdekod till eleven genom att gå in på elevkortet/konto och klicka på Försäljning, klicka på rätt värdekod för den behörigheten som eleven ska få tillgång till och klicka på knappen "Registrera försäljning". (tänk på att när detta görs så skapas en kostnad för gymnasieskolan som varje månad får en faktura från STR)
Ett sms/e-post skickas nu ut till aktuell elev som går in i Körkortsboken och aktiverar koden och får på det sättet tillgång till teorimaterialet.
Vi rekommenderar att ni använder Värdekoden för 2 år (priset för er är samma som för perioderna 6 mån och 1 år, så en längre period ger eleven tillgång under merparten av utbildningen).
Om du använder det digitala utbildningskortet så måste eleven bokas in på en tid.
Artiklar behövs för att bokningen ska fungera
I Optima är det artiklarna som bär alla inställningarna för en bokning, därför måste även gymnasieskolor lägga in artiklar i systemet. Det kan kännas bakvänt eftersom man inte tar betalt av eleverna men artiklarna är alltså nödvändiga.
Pris sätter man till 0, moms till 20% och kontonummer till vilket som, tex 3020. Vilka dessa uppgifterna är har ingen påverkan på ert system, då ni inte tar ut ekonomiskt underlag från Optima, men de är obligatoriska fält på en artikel.
Kommentarer
0 kommentarer
logga in för att lämna en kommentar.