I Optima kan man välja vilket sätt man vill att en företagskund ska få sin faktura. De sätt som finns är e-post, sms, post och e-faktura (EDI) (OBS! för att e-faktura ska fungera måste vissa inställningar göras på varje företagskund).
När du skickar din faktura så väljer du helt enkelt metoden som du vill använda. Det gör du genom att skapa din faktura på eleven genom att klicka på Billecta-knappen och välja de varulinjer som du vill ska vara med på fakturan.
Det första valet efter det är leveranssätt.
Valen är klickbara om det finns information som gör det möjligt att välja dem.
Därefter går man igenom faktura-dialogen som vanligt och Billecta skickar sen ut fakturan via det valda alternativet.
På varje företagskund finns det också en flik som heter Billecta. På en helt ny kund finns inga uppgifter här utan de syns först efter första skickade fakturan. Skulle du vilja ändra på någon av dessa inställningar (förutom de som har att göra med e-faktura) så loggar du in på Billecta och söker fram kunden där.
Här kan du se vilka inställningar som finns på just denna kunden hos Billecta. Du kan dessutom göra inställningar för e-fakturering genom att fylla i Intermediatör och GLN. Detta är uppgifter som du får av din kund.
Kommentarer
0 kommentarer
logga in för att lämna en kommentar.