Ibland behöver man ångra/backa ett paket som man sålt till en elev, pga att eleven ångrat sig, det blev fel eller så använda eleven inte hela paketet och vill få inbetalda pengar återbetalade.
Det första du måste titta på är om den artikeln i paketet som du vill ångra är kopplad till en levererad artikel eller en bokning och i sådana fall koppla loss den.
Det andra som du då måste titta på är om det sålda paketet är fakturerat?
Ej fakturerade paket (i olåst bokföringsperiod):
För paketartiklar som ännu inte är fakturerade, dvs i kolumnen Debiterad finns den blå rutan med texten Kan faktureras, så kan du enkelt ta bort försäljningen av just den paketartikeln.
Det gör du genom att klicka på artikelraden på artikelns namn. Då kommer denna ruta att komma fram.
Du klickar nu på Radera paket och klickar på Spara-knappen som tänds när du gjort ditt val. Eleven har nu inte längre kvar den valda paketartikeln och kostnaden för den har tagits bort.
Om den valda artikeln är en "övrig-artikel", dvs inte en körlektion eller kurs, så måste du även kreditera den. Det beror på att denna sortens artiklar alltid levereras direkt efter försäljningen av paketet till skillnad från bokningar som levereras när bokningen utförs.
Fakturerade paket (i olåst bokföringsperiod):
För paketartiklar som är fakturerade, dvs i kolumnen Debiterad finns den orangea rutan med texten Väntar betalning eller den gröna med texten Betald, så måste du börja med att kreditera fakturan.
Du krediterar fakturan genom att gå till den, antingen genom att klicka på just den artikelraden, i kolumnen Debiterad eller klicka på fliken Historik och leta upp rätt faktura.
Du klickar på de tre prickarna till höger och väljer Kreditfaktura.
Det som händer nu är att fakturan tas bort och artikelraderna får i ställer den blå rutan med texten Kan faktureras. I de fall som fakturan var betald läggs även en kredit-post till på betalningen.
Detta innebär att eleven nu har en obetald och ofakturerad skuld men inget saldo. (Skulle elevens faktura betalts med innestående saldo så har eleven fått tillbaka det i sitt saldo samband med krediteringen).
Nu kan du ta bort paketet på samma sätt som beskrivs ovan: Ej fakturerade paket (i olåst bokföringsperiod):
Kommentarer
0 kommentarer
logga in för att lämna en kommentar.